Logo der Universität Wien
You are here:>University of Vienna >Faculty of Philological and Cultural Studies>Department of English

Mag. Barbara Mehlmauer-Larcher, M.A.

Research Interests

  • Foreign Language Teacher Education
  • ESP (English for Specific Purposes)
  • Corpora in Language Learning

Teaching

  • Introduction to Language Teaching
  • ESP Methodology
  • Materials Design and Evaluation in EFL Teaching
  • Principles of ELT Methodology

Selected Publications:

  • Kaltenböck, Gunther; Mehlmauer-Larcher, Barbara. 2002. Teaching ESP. How text corpora can help, in: Alan Pulverness (ed.) IATEFL 2002. York Conference Selections. Whitstable: IATEFL, 31-33.
  • Mehlmauer-Larcher, Barbara. 2003. Interdisziplinäre Zusammenarbeit in der Fachdidaktik Anglistik, in: David Newby (Hrsg.) Die Vermittlung zwischen Theorie und Praxis im Kontext verschiedener Lernkulturen und Sprachen. Strasbourg: Council of Europe Publishing, 197-203.
  • Mehlmauer-Larcher, Barbara; Dalton-Puffer, Christiane. 2005. „Inter- und intradisziplinäre Zusammenarbeit in der Fachdidaktik Englisch, in : Alois Ecker (Hrsg.) Fachdidaktik im Aufbruch. Zur Situation der Lehramtsstudien an der Universität Wien. Frankfurt a. M.: Peter Lang, 150-162.
  • Kaltenböck, Gunther; Mehlmauer-Larcher, Barbara. 2005. “Computer corpora and the language classroom: on the potential and limitations of computer corpora in language teaching“. ReCALL 17 (1): 65-84.
  • Kaltenböck, Gunther; Mehlmauer-Larcher, Barbara. 2005. „Coping with texts in the world of business: what a genre-informed approach can offer. BESIG Business Issues 3/05: 9-12.
  • Kaltenböck, Gunther; Mehlmauer-Larcher, Barbara. 2006. “Preparing teachers for ESP: the use of computer corpora,  in: Thomas Fritz (ed.) What next? Trends, Traditions and Developments in Teacher Education. Wien: Edition Volkshochschule, 213-221.
  • Hüttner, Julia;Mehmauer-Lasrcher, Barbara; Smit, Ute. 2008. Fit für die globalisierte Welt? - Ein neues Ausbildungsmodell Fachsprache für EnglischlehrerInnen, in : Sabine Tritsche (Hrsg.) Fremdprachen für die Wirtschaft. Analysen, Zahlen, Fakten. in: ibw-Forschungsbericht.
  • Kaltenböck, Gunther; Barbara Mehlmauer-Larcher. 2008. Using Computer Corpora in EFL Teaching: Applications and Pedagogical Perspectives, in : Werner Delany & Laurenz Volkmann (eds.) Future Perspectives for English Language Teaching. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 108-118.
  • Hüttner, Julia, Ute Smit & Barbara Mehlmauer-Larcher. 2009. ESP teacher education at the interface of theory and practice: introducing a model of mediated corpus-based genre analysis. System 37/1.
  • Mehlmauer-Larcher, Barbara, Christiane Dalton-Puffer, Julia Hüttner. 2009. Universitäre EnglischlehrerInnenausbildung in Wien. Erziehung und Unterricht (5-6), 518-526.
  • Mehlmauer-Larcher, Babara. 2010. Die Unterstützung von Reflexionsprozessen in der LehrerInnenbildung mit Hilfe des EPOSTLs (European Portfolio for Student Teachers of Languages),  in: Claus Altmayer et. al. (Hrsg.) Grenzen überschreiten: sprachlich - fachlich - kulturell. Baltmannsweiler: Schneider-Verlag Hohengehren, 51-61.
  • Mehlmauer-Larcher, Barbara. 2011. Implementing the EPOSTL in the early phase of pre-service EFL teacher education, in: David Newby et al. (eds.) Using the European Portfolio for Student Teachers of Languages. Strassbourg: Council of Europe Publishing, 29-35.
  • Mehlmauer-Larcher, Barbara. 2012. The EPOSTL: Promoting Language Teacher Learning in the Context of Field Experiences, in: David Newby (ed.) 2012. Insights into the European Portfolio for Student Teachers of Languages (EPOSTL). Newcastle: Cambridge Scholars,  175-194.
  • Hüttner, Julia, Barbara Mehlmauer-Larcher, Susannen Reichl & Barbara Schiftner (eds.) 2012. Theory and Practice in EFL Teacher Education. Bridging the Gap. Bristol: Multilingual Matters.
  • Mehlmauer-Larcher, Barbara. 2012.The EPOSTL: A Tool to Promote Reflection and Learning in Pre-Service Teacher Education, in: Julia Hüttner et al. (eds.) Theory and Practice in EFL Teacher Education. Bridging the Gap. Bristol: Multilingual Matters, 186-203. 
  • Bartosch, Ilse, Barbara Mehlmauer-Larcher. 2014. Lehrerbildnerin: auf der Suche nach einem Professionsprofil, ILS Mail (1): 18-19.
  • Mehlmauer-Larcher, Barbara, Daniela Weitensfelder. 2014. Die Überwindung des Aschenputtel-Daseins: Theoretische Verortung und methodische Umsetzung einer Begleitlehrveranstaltung zum Fachpraktikum Englisch (FAP/E), in: Ilse Schrittesser et al. (Hrsg.) Zauberformel Praxis. Zu den Möglichkeiten und Grenzen von Praxiserfahrungen in der LehrerInnenbildung. Wien: new academic press, 154-173. 
  • Mehlmauer-Larcher, Barbara. 2015. English Language Education in Austria: Teacher Education in the Context of the CEFR – Key-note Speech at the Language Education EXPO 2015. Language Teacher Education and Related Fields, JACETSIG-ELE Journal 2, 22-36.

CV

  • 1992-1994 Masters Degree (M. A.  Applied Linguistics and ELT), University of East Anglia, UK
  • 1976-1983 Masters Degree, University of Vienna (M. A.  English, German with teaching qualification) 
  • Teacher for English and German at a Secondary School, Austria
  • Teaching German as a foreign Language at the University of East Anglia
  • Teaching EFL at th Unversity of Sciences St. Pölten & Campus Wien
  • Teacher Education Programme: University of Klagenfurt; Verband der Wiener Volkshochschulen
  • Present position: teacher educator and programme co-ordinator at at the CELT (Centre for English Language Teaching), English Department, University of Vienna

CONTACT:

Room: 3G-01-33
T: +43 1  4277-424-90

barbara.mehlmauer-larcher@univie.ac.at

Office hour:

next office hour April 25th, 2017

16.00 - 17:00 and by appointment via e-mail

 

 

Institut für Anglistik und Amerikanistik /
Department of English
Universität Wien
Campus d. Universität Wien
Spitalgasse 2-4/Hof 8.3
1090 Wien
Austria

T: +43-1-4277-424 01
F: +43-1-4277-9424
University of Vienna | Universitätsring 1 | 1010 Vienna | T +43-1-4277-0